Ålder

Jag har lovat mig själv att aldrig säga ”Men jag känner mig som 20” och det lovade jag när jag var 20. Jag gjorde och sa många korkade saker då, men den här håller jag fast vid. (Självklart har jag full respekt för människor som säger så, men ni hajjar.) Saken är den att vi lever i ett åldersfixerat samhälle, där alla ska vara jämngamla. Jag, som anser att viss olikhet faktiskt är ok, blir förfärad. Samtidigt är jag stolt över min ”ärtiga” mor, som shoppade ljusa jeans igår och snart fyller 72. Jag märker till min skam att jag blir förtjust när människor tycker jag ser yngre ut än mina 46. Lady Dahmer skriver alltid bra om utseende ur ett feministiskt perspektiv och eftersom feminism handlar om att vara människa, så är det extra intressant för en rullisbrud med olösta känslor inför ålder och utseende, dvs jag vet vad jag tycker med skäms för mina reaktioner som kommer sig av en livstid av betingelse. Samtidigt tycker jag att utseende är jättekul på riktigt!

 

Förvirrad -67

Ett svar to “Ålder”

  1. Hockeysmurf - Ja, det ÄR jag Says:

    Åh! Så kloka ord!
    Kommer nog ta en generation eller två för att ”få ordning” på det där men vi har ju tagit ett steg i rätt riktning genom att överhuvudtaget uppmärksamma det 🙂

Kommentera

