Ett slut

Min mormor dog på nyårsafton. Omgiven av sina barn, i värme. Ett långt liv är till ända, hon skulle ha fyllt 94 i mars och på många sätt var det ett strävsamt liv, men också ett rikt liv. Född i svåraste fattigdom blev hon frun i huset på en gård, där det kanske inte alltid fanns pengar, men ingen svalt. Hon fick fem friska barn och mängder av tungt arbete, men även respekt från många.

Min mormor gjorde en poäng av att ärva saker, att inte vara för fin för det och fortfarande säger vi ”det har kommit från nåt håll” om vi inte minns var en sak har kommit ifrån. Fådd, ärvd, en gåva eller allmosa – man är inte för fin och det är jag glad över även om jag föredrar att ärva kläder som passar.

Just ord och uttryck lämnar mormor efter sig, hon var rolig och ibland lite vass, inte den som höll tillbaka när man lika gärna kunde välja en drastisk formulering, men aldrig elak. ”Bocka dig för kungen”, sa hon och böjde ned våra små huvud och vi barn skrattade, för det fanns värme i greppet och i rösten.

Min mamma var hennes förstfödda och hon råkade i omständigheter. Ett barn – jag – föddes och jag vet faktiskt inte om mormor tyckte det var genant, men summan av kardemumman var att mamma återvände till Stockholm efter 2-3 månader och lämnade mig på gården utanför Piteå. Om det var pinsamt, så visade mormor det aldrig för mig. Jag bodde hos henne i över ett år och återvände ofta under hela min barndom. Jag kände mig välkommen och älskad, mer än älskad. Speciell.

Det är en gåva som jag aldrig kan tacka nog för. Hur hon (och mina ”syskon”) fick mig att verkligen känna mig trygg och älskad och speciell. Jag gråter lite när jag tänker på hur det luktade i köket av färska anisbröd och hur vi klippte trasor till de många mattor hon vävde. Men jag gråter inte för att hon dog, det var hög tid för mormor att få lämna. Jag gråter för att något oåterkalleligt är slut.

 

Ett svar to “Ett slut”

  1. mångmamma Says:

    Men..åh! ❤

Kommentera

