Varthän

Trädgården fick sig en rejäl uppryckning i helgen. Den rosa rabatten har sett för sorglig ut i ett par års tid, men nu är den jättefin, ja förutom att den två meter höga malvan har lagt sig ned, men det ignorerar vi. De skräpiga lupinerna grävdes bort, kinesiska riddarsporrar och kransveronikan som är så ljusblå att jag får en gråtklump i halsen och de utsökta rosa små violtulpanerna fick vara kvar i rabatten, fast på nya ställen. Rosenplister, kärleksört och syrenhortensia har fått flytta in. Tanken är att den här rabatten ska vara vacker vår och höst, mitt i sommaren är det för varmt.

70-talsrabatten med tonvikt på illgult fick sig en rejäl ommöblering och en ölandtok, Anemontulpanen ”Shogun” och mörkröd grekisk vädd fick flytta in medan gräslöken fick plats i sparrisbädden liksom rabarbern. Det är tillfälligt, för sedan vill inte sparrisen ha konkurens, men nu ska jag övervintra kryddor och mina tulpankrukor här.

På bron ligger påsar med ljusblå bägarkrokus och rosa pärlhyacinter som ska till östrabatten. Till den ska jag köpa lite alunrot, men annars orkar jag nog inte fixa den i höst. Sen är det faktiskt kul att spara lite till nästa år också.

Dithän.

Kommentera

