Felicia försvann

Jag har läst Felicia försvann, skriven av Anna Wahlgrens dotter. Det är en ruskig barndomsskildring. Ruskig. Säkerligen kommer det bli debatt om den är sann eller inte, men bara det att Anna använde sina barn för att ge legitimitet åt sina böcker ger Felicia rätt att skriva den här boken. Hon var där, det här är hennes historia om hur hon försvann. Boken är en syndakatalog, en efter en får vi serverade små historier som alla är byggstenar i den stora historien, en flicka som försvann. Felicia försvann. En ren överlevnadssstrategi. Och oavsett om örfilarna fanns eller inte fanns är det svårt att förstå hur man kan gifta sig så ofta, flytta så ofta, ta så lite hänsyn till att ens barn behöver stabilitet och trygghet som utgår från något annat än Modern. Det är förakt av Anna, förakt för de barn som hon fick sig anförtrodd.

4 svar to “Felicia försvann”

  1. Fisken Says:

    Jag tror att det ligger en hel del sanning i hennes berättelse. Jag har inga belägg för det. Inget som stödjer det utan det är bara min känsla. Jag har träffat andra kvinnor i den generationen som festade sig igenom 70-talet och som är omgifta mer en än gång. Flera av deras barn gick i min klass…

  2. Selma Says:

    Jag gillade inte AW och hennes goda råd ens på den tiden det begav sig. Jag tror nog att det kan ha varit en tuff uppväxt.

  3. Hockeysmurf | Nu new, improved & lika underbar som tidigare ;) Says:

    Åh den boken vill jag läsa! Jag har inga barn själv och har aldrig varit involverad i ”AW-diskussionerna”, däremot låter det som en väldigt läsvärdig bok.

  4. Petra Says:

    Trots mitt barnhat är det en bok jag tänker läsa. Jag har inte så mycket till övers för AWs metoder.

Kommentera

