Fågelskådaren

I morse skådade jag en korp (tror jag) rätt in i det blanka öga han vände mot mig. Jag rös när jag såg den stora, grova näbben och insåg att den här korpen nog var ättling till de korpar som pickade ut ögonen på dem som avrättades på galgbacken vid Skanstull för att par fågelgenerationer sedan. Han hoppade förbi mig och jag tyckte han såg lysten ut. Kanske har eländet ett rasminne från den tid då det serverades annan mat än halvätna fylleburgare på Södermalm?

6 svar to “Fågelskådaren”

  1. Selma Says:

    Lite olycksbådande känns de allt.

  2. Huskatt Says:

    Han ville ha dig och jag ser inget konstigt med det alls…

  3. kattlådan Says:

    Jag gillar inte kajor i mängder – får lite ”fåglarna”-feeling. Rys.

  4. P Says:

    Hugin eller Munin.

  5. P Says:

    Vad skådar mitt norra öga? sa korpen

  6. Ingmarie Says:

    Inte är det min favoritfågel direkt…..apråpå pippi så hade vi besök av ett storkpar för ett tag sedan(givetvis ingen kamera i närheten!)

    Ha det gött!

Kommentera

