Big nono

Det finns saker man inte gör. Som att kommentera barnval. Fan Ulle, du vet ju att man inte gör det. I längtabarn-bloggarna finns de här monstren, ofta kvinnor, som lägger sig i. ”Ska ni inte ha barn?”. Eller fler barn. Frågor som i bästa fall irriterar, i värsta fall sårar djupt. För att förtydliga: jag tycker ingen har rätt att ha åsikter om att välja bort eller välja till barn i sitt liv. Ändå. Ändå är jag så innihelvete korkad att jag gör det. Två nära väninnor genomgår just nu ingrepp i de inre organ som gör att man kan få barn. Kanske är det det som fått mig ur balans i de här frågorna. Men det kan på sin höjd vara en förklaring. En ursäkt för att inkräkta på det mest privata kan det aldrig räcka till.

Ett svar to “Big nono”

  1. Petra Says:

    Jag kan bli trött, irriterad, ledsen och ibland sårad när folk kommenterar mitt ställningstagande mot barn, tar sig rätten att säga ”du kommer ångra dig om ett par år ska du se” eller frågar när det är dags för mig att skaffa ungar. Men ibland går jag med samma funderingar själv och ifrågasätter andra människors val. Sen känner jag mig som en usel människa.

Kommentera

