Stillastående

Jag förstår folk som dras till gurus eller knepiga sekter. Förstår lättnaden. Någon annan VET vad som är rätt, någon annan har ord på dina mest invecklade tankar. Någon annan har ansvaret. Lite som lumpen faktiskt. Det man själv ska bidra med är en fungerande kropp och en vilja att göra det rätta. Och det rätta är vad gurun eller befälet säger åt dig. Men även om jag hade en fungerande kropp skulle det skita sig. Jag skulle ifrågasätta och bli olycklig, utesluten ur gemenskapen med gud/världsalltet/kamraterna. Jag skulle göra och tänka fel. Men om någon sekt dök upp nu och erbjöd vår och växande och draghjälp upp ur den kreativa kvicksanden, så skulle jag nog gå med i alla fall.

3 svar to “Stillastående”

  1. frunatmaken Says:

    Jag är alldeles för obstinat för att finna mig i färdigtänkta tankar.

  2. Kattlådan Says:

    Visst vore det bekvämt – men jag bestämmer nog helst själv iaf.

  3. Huskatt Says:

    Om man får vår och värme…jag skulle överväga det. 😀

Kommentera

