Om vådan av att ha en feministisk mor

Min dotter gillar att se på familjen Annorlunda, så då gör familjen En TV det på måndagar. Och det finns en familj där som består nästan uteslutande av pojkar och som verkar ha ett helt oreflekterat sätt att närma sig genus. Det gillar jag för det ger mig möjlighet att prata med dottern om sådant och det är annars inte det lättaste. Igår var det nåt inslag där hela familjen skulle klippa sig och den 2,5-årige pojken erbjöds pärlor i håret, såna som storasyster just fått. Han såg längtansfullt på dem. Pappan försökte övertala barnet att låta bli, storebröderna skrattade och sa att han skulle se ut som en tjej. Jag kommenterade hur absurt det var från soffhörnan. I en senare scen går mamman i spinn över Barbiehyllan i ett varuhus och tvingar sin dotter, som kanske är 4 år, att göra det samma. Jag kommenterar från soffhörnan. I vanliga fall blir dottern irriterad när jag trashar hennes favvoprogram med genuskommentarer, men den här familjen är ett så bra exempel på hur det sociala könet skapas, så hon låter mig hållas och, hoppas jag, tänker. Men jag passar mig. En av mina väninnor får inte vara i samma rum som den 17-åriga dottern, då denna njuter av Top Model. Varför? ”Men gå mamma, annars ser jag det med dina ögon”.

4 svar to “Om vådan av att ha en feministisk mor”

  1. Petra Says:

    Vissa program kan jag inte se på pga mina genusögon, speciellt amerikanska sk humorprogram. Jag blir bara så irriterad.

  2. Daniel Says:

    Ush ja, tack & lov finns det folk som bryter mot genusnormerna & vågar ( e ju genusvetare & det e oxå tanken med min blogg… att bryta genusmönster men på ett naivt & humorsfullt sätt)

  3. kloppan Says:

    haha jag har aldrig sett det o jag brukar kommentera lite ”tasskigt” om paradise,top model o såna program inför dottern. bäst att jag skärper mig då om jag vill ha henne kvar i tv-soffan

Kommentera

